Amanat Bagi Manusia

الْخُطْبَةُ الثَّانِيَةُ لِجُمَادَى الآخِرَةِ

AMANAT BAGI MANUSIA indo

الْحَمْدُ ِللهِ الْمُتَفَرِّدِ بِكَمَالِ الْعَظَمَةِ وَالْجَلاَلِ. الْمُتَقَدِّسِ عَنِ النُّظَرَاءِ وَالأَمْثَالِ. فَسُبْحَانَهُ مِنْ إِلَهٍ عَظِيْمٍ لاَتُحْصِى الْخَلاَئِقُ مَا لَهُ مِنْ صِفَاتِ الْكَمَالِ. وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ فِى رُبوُبِيَّتِهِ وَإِلَهِيَّتِهِ وَمَا لَهُ مِنْ صِفَاتِ الْكَمَالِ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ أَفْضَلُ مَنْ نَطَقَ وَقَالَ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ  وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَفْضَلِ صَحْبٍ وَخَيْرِ آلٍ.

(أَمَّا بَعْدُ) فَيآ أَيُّهَا النَّاسُ : اتَّقُوا الله َتَعَالَى يَا مَغْرُوْرَ اْلأَمَانِيْ وَاْلآمَالِ، ويَا مَشْغُوْلاً بِلَذَّاتٍ زَالَ، تَفَكَّرُوْا فِي خَلْقِكُمْ كُلَّ حَالٍ، وَتَأَمَّلُوْا بِأَنَّ حَيَاتِكُمُ اْلآنَ لاَ تَكُوْنُ إِلاَّ لِعِبَادَةِ الْجَلاَلِ.

Para hadirîn, jama’ah Jum’ah Rohimakumullôh …. .

Pada waktu dan majlis yang sangat mulia ini marilah kita tingkatkan ketaqwaan kita kepada Alloh dengan senantiasa menjalankan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya, serta melanggengkan ketaqwaan yang telah kita bina di segala kesempatan.

Adalah hal yang maklum bila manusia merupakan sosok makhluk Alloh yang tercipta dalam kejadian yang paling sempurna dengan disertai akal yang sempurna agar mampu menanamkan akhlaqul karimah dalam setiap nafas serta langkahnya. Sungguh manusia telah dikaruniai berbagai keunggulan yang tak dimiliki makhluk lain. Namun di balik itu semua, manusia juga terbebani tanggungan yang tidak sepele, yaitu taklif (tuntutan) untuk memenuhi kewajiban hidup di dunia ini, manusia tercipta hanya untuk mengabdikan diri kepada Alloh. Inilah beban amanat yang kita emban. Alloh ta’ala telah berfirman :

إِنَّا عَرَضْنَا الأََمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَاْلأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا اْلإِنْسَانُ، إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولاً (الأحزاب : 72)

Artinya : “Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumim dan gunung-gunung, semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan menghianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat dzolim dan amat bodoh”.

Para hadirîn, Rohimakumullôh …..

Ayat di atas menunjukkan bahwa amanat (tanggung jawab) merupakan beban yang teramat berat. Hal ini terbukti bahwa langit, bumi dan gunung enggan untuk memikul amanat tadi, padahal ketiganya memiliki kapasitas kekuatan dan keunggulan yang tak diragukan. Ironisnya, manusia yang begitu lemah dan terkelilingi nafsu dan kemalasan justru yang terbebani tanggung jawab ini. Pada realita ini terkandung suatu filosofi, yaitu keengganan bumi, langit dan gunung tak ikut merasakan nikmat sorga kelak di akhirat, berbeda dengan manusia yang memiliki harapan dan kesempatan untuk menjadi penghuni sorga, sehingga sudah selayaknya dan seharusnya manusia senantiasa berupaya untuk dapat menikmati hidangan super istimewa dari Alloh ini.

Dari realita di atas, dapat disimpulkan kalau seseorang yang selalu maksiat serta enggan melaksanakan kewajiban, berarti ia telah mengingkari kesanggupannya dan menolak hidangan Alloh yang indah tiada tara. Sesungguhnya bila akal sehatnya ia dipergunakan dengan sebenarnya, niscaya dia akan sadar akan keberadaan dunia yang sementara yang tak lebih hanya sebagai jembatan perlintasan menuju kehidupan sejati.

Para hadirîn, Rohimakumullôh …..

Di dalam kitab Ikhya’ Ulumuddin dijelaskan kalau Alloh pasti memperingatkan kepada seluruh hambanya dengan dua hal yang dibisikkan melalui proses ilham, isinya yaitu :

  1. Ketika manusia terlahir dari ibunya, Alloh berkata kepada hamba tersebut :

عَبْدِيْ قَدْ أَخْرَجْتُكَ إِلَى الدُّنْيَا طَاهِراً نَظِيْفاً وَاسْتَوْدَعْتُكَ عُمْرَكَ وَائْتَمَنْتُكَ عَلَيْهِ، فَانْظُرْ كَيْفَ تَحْفَظُ اْلأَمَانَةَ وَانْظُرْ إِلَى كَيْفَ تَلْقَانِي

Artinya : “Wahai hamba-Ku, sungguh Aku telah mewujudkan kamu ke dunia dalam keadaan suci dan bersih, dan Aku titipkan dan Ku percayakan usiamu kepadamu, maka renungkanlah apakah kau telah menjaga amanat itu, dan renungkanlah bagaimana pertingkahmu kelak ketika menghadap-Ku?”.

  1. Ketika terlepasnya nyawa dari raga, maka Alloh berkata :

عَبْدِيْ مَاذَا صَنَعْتَ فِي أَمَانَتِيْ عِنْدَكَ، هَلْ حَفِظْتَهَا حَتَّى تَلْقَانِي عَلَى الْعَهْدِ فَأَلْقَاكَ عَلَى الْوَفَاءِ، أَوْ أَضَعْتَهَا فَأَلْقَاكَ بِالْمُطَالَبَةِ وَالْعِقَابِ [1]

Artinya : “Wahai hamba-Ku, apa yang telah engkau perbuat pada amanat-Ku yang pernah Ku percayakan padamu? Apakah engkau menjaganya dengan baik sehingga engkau menghadap-Ku untuk menagih janji, lalu Aku akan menepatinya, atau bahkan kau sia-siakan amanat-Ku sehingga aku menemuimu untuk meminta pertanggung jawabanmu dan menghukummu?”.

Begitulah pernyataan Alloh yang pasti akan dialami setiap insan. Maka kita sangat keliru bila menganggap enteng pada peraturan Alloh yang telah diamanatkan kepada kita, karena tiap detik,  tiap gerak serta tiap ucap pasti akan dimintakan pertanggung jawabannya kelak di hadapan Alloh, serta akan menerima balasan ynag setimpal dengan amal perbuatannya.

بَارَكَ الله ُلِي وَلَكُمْ فِي الْقُرآنِ العَظِيْمِِ، وَنَفَعَنَا وَإِيَّاكُمْ بِالآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، إِنَّهُ تَعَالَى جَوَّادٌ كَرِيْمٌ، مَلِكٌ بَرٌّ رَؤُوفٌ رَحِيْمٌ. أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. َالَّذِيْ جَعَلَ لَكُمُ اْلأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ, فَلاَ تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾. وَقُلْ رَّبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِيْنَ.

الْخُطْبَةُ الثَّانِيَةُ لِجُمَادَى الآخِرَةِ

AMANAT KAGEM SABEN-SABEN MENUNGSO jawa

الْحَمْدُ ِللهِ الْمُتَفَرِّدِ بِكَمَالِ الْعَظَمَةِ وَالْجَلاَلِ. الْمُتَقَدِّسِ عَنِ النُّظَرَاءِ وَالأَمْثَالِ. فَسُبْحَانَهُ مِنْ إِلَهٍ عَظِيْمٍ لاَتُحْصِى الْخَلاَئِقُ مَا لَهُ مِنْ صِفَاتِ الْكَمَالِ. وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ فِى رُبوُبِيَّتِهِ وَإِلَهِيَّتِهِ وَمَا لَهُ مِنْ صِفَاتِ الْكَمَالِ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ أَفْضَلُ مَنْ نَطَقَ وَقَالَ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ  وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَفْضَلِ صَحْبٍ وَخَيْرِ آلٍ.

(أَمَّا بَعْدُ) فَيآ أَيُّهَا النَّاسُ : اتَّقُوا الله َتَعَالَى يَا مَغْرُوْرَ اْلأَمَانِيْ وَاْلآمَالِ، ويَا مَشْغُوْلاً بِلَذَّاتٍ زَالَ، تَفَكَّرُوْا فِي خَلْقِكُمْ كُلَّ حَالٍ، وَتَأَمَّلُوْا بِأَنَّ حَيَاتِكُمُ اْلآنَ لاَ تَكُوْنُ إِلاَّ لِعِبَادَةِ الْجَلاَلِ.

Poro hadirîn jama’ah Jum’ah Rohimakumullôh…..

Wonten ing kesempatan soho panggénan ingkang sanget minulyo puniko kawulo ngajak dumateng poro sedérék supados tansah ningkataké raos ajrih dumateng gusti Alloh, ateges ninda’aké sedoyo perintahipun lan nebihi sedoyo awisanipun, lan ugi tansah nglanggengaké taqwa puniko wonten ing sedoyo wekdal, papan soho panggénan.

Sampun maklum tumerap kito bilih menungso puniko arupi mahluké gusti Alloh ingkang paling sempurno kedadosané sarto dipun paés-paési mawi akal sempurno kanggé netepi dumateng akhlaqul karimah. Ananging sa’ wingkingé ke’utamaan puniko, menungso anggadahi tanggungan ingkang sanget awrat ingkang gandénganipun kalian taklif (peperdén) kanggé ngésto’aké kewajiban gesang wonten ngalam dunyo, inggih puniko gesang kito namung supados ngumawulo dumateng gusti Alloh. Puniko-lah amanat ingkang kito emban, gusti Alloh sampun dawuh :

إِنَّا عَرَضْنَا الأََمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَاْلأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا اْلإِنْسَانُ، إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولاً (الأحزاب : 72)

Artosipun : “Sa’temené ingsun wus mentho’aké (nawa’aké) amanat ing langit, bumi lan gunung, ananging kabéh mau wegah nanggung amanat iku lan kabéh kuwatir nulayani amanat iku, (ananging) banjur manungso nanggung marang amanat mau. Sa’temené manungso iku akéh dzolimé lan banget bodhoné.”

Poro sedérék muslim Rohimakumullôh…..

Ayat puniko nedahaké bilih amanat (tanggel-jawab) puniko minongko perkawis ingkang sanget awrat. Amargi langit, bumi lan gunung mboten sanggup nanggung amanat kasebat, padahal sedoyo wau anggadahi kekiatan lan keunggulan ingkang ageng. Kosok wangsulipun, manungso ingkang apes lan anggadahi sifat aras-arasen malah dipun limpahi tanggel jawab kolo wau. Déné sirrinipun keranten bumi, langit soho gunung mboten badhé ngraosaké ni’maté suwargo, bénten kalih menungso ingkang nggadhahi pengajeng-ajeng badhé ngraosaké suwargo, sehinggo tuntutanipun tansah nggayuh keni’matan suwargo kasebat.

Dados, tiang ingkang nyidrani amanat, ateges mboten ibadah utawi tansah ngelampahi maksiat, berarti piyambakipun ingkar dumateng kesanggupanipun lan mboten remen pikantuk keni’matan wonten ing akhératé. Padahal sa’jatosipun tiang kolo wau sadar bilih gesang dunyo puniko namung sa’wetoro, inggih puniko minangkani jembatan kanggé tumuju dumateng gesang ingkang sa’éstunipun.

Poro hadirîn Rohimakumullôh…..

Wonten kitab ihya’ ‘Ulumuddin dipun terangaké bilih gusti Alloh mesthi ndangu dumateng saben-saben kawulané kelawan kalih perkawis ingkang dipun bisikaké kanti dedalan ilham, rupinipun inggih punko :

  1. Wekdal menungso dén lahiraké dénéng ibuné, gusti Alloh dawuh dumateng tiang kasebat :

عَبْدِيْ قَدْ أَخْرَجْتُكَ إِلَى الدُّنْيَا طَاهِراً نَظِيْفاً وَاسْتَوْدَعْتُكَ عُمْرَكَ وَائْتَمَنْتُكَ عَلَيْهِ، فَانْظُرْ كَيْفَ تَحْفَظُ اْلأَمَانَةَ وَانْظُرْ إِلَى كَيْفَ تَلْقَانِي

Artosipun : “Duh kawulo ingsun, ingsun wis ngeto’aké seliramu marang dunyo kanti ke’ada’an bersih lan suci, ingsun titipaké lan ingsun percaya’aké umurmu marang seliramu. Angen-angeno siro, kepriyé siro ngrekso ing amanah iku? Lan angen-angeno siro keprayé tingkahmu mbesuk wektu madhep marang ingsun?”.

  1. Wekdal nyowo medal saking rogo, mongko gusti Alloh dawuh :

عَبْدِيْ مَاذَا صَنَعْتَ فِي أَمَانَتِيْ عِنْدَكَ، هَلْ حَفِظْتَهَا حَتَّى تَلْقَانِي عَلَى الْعَهْدِ فَأَلْقَاكَ عَلَى الْوَفَاءِ، أَوْ أَضَعْتَهَا فَأَلْقَاكَ بِالْمُطَالَبَةِ وَالْعِقَابِ [2]

Artosipun : “Duh kawulo ingsun, opo kang siro agawé ingdalem amanat ingsun marang seliramu? Opoto siro njogo amanat iku sehinggo siro madhep marang ingsun ingatasé nggowo janji, mongko ingsun nemoni sliramu sa’ perlu nuhoni janjiku? Utowo siro nyia-nyia’aké marang amanah, mongko ingsun nemoni seliramu kelawan nagih tanggung jawabmu lan nyikso?”.

Puniko-lah pangandikané gusti Alloh ingkang mesth badhé di adhepi dénéng saben-saben menungso. Milo kito mboten angsal nganggep gampil perkawisé gesang wonten dunyo puniko, keranten saben-saben detik, saben-saben obah lan saben-saben pengucap mesthi badhé dipun suwuni pertanggung-jawabanipun mbenjang wonten ing ngarsonipun gusti Alloh lan bakal nampi piwales ingkang nyocoki kalian bentuk lelampahanipun.

بَارَكَ الله ُلِي وَلَكُمْ فِي الْقُرآنِ العَظِيْمِِ، وَنَفَعَنَا وَإِيَّاكُمْ بِالآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، إِنَّهُ تَعَالَى جَوَّادٌ كَرِيْمٌ، مَلِكٌ بَرٌّ رَؤُوفٌ رَحِيْمٌ. أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. َالَّذِيْ جَعَلَ لَكُمُ اْلأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ, فَلاَ تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾. وَقُلْ رَّبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِيْنَ.


  1. 15.              إحياء علوم الدين    ج 3 / ص 116
  2. 1.          إحياء علوم الدين    ج 3 / ص 116

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: